موفقیت

مطالبی برای زندگی،خوشبختی و موفقیت و چگونگی تغییر از وضعیت فعلی به وضعیت مطلوب

من را در شبكه هاي اجتماعي دنبال كنيد

 

به نام خدا
 
همه این جمله را شنیده‌ایم که:«شکست مقدمه پیروزی است» آیا تاکنون در این جمله تفکر کرده‌ایم؟ آیا درست و با نگاه مثبت به این جمله اندیشیده ایم؟ انسان برای رسیدن به موفقیت باید بارها و شکست را تجربه کرده باشد اما چرا؟!  
امیدواریم که تاکنون با موضوع مقاله من به خوبی آشنا شده باشید. 
شکست نوعی آگاهی است آگاهی از اینکه چه مسیری پیموده‌ایم؟و چه تصمیماتی گرفته‌ایم؟ شکست وضعیت فعلی ما را با وضعیت مطلوب خود ترسیم می‌کند شکست به ما نشان می‌دهد که کدام راه را غلط رفته‌ایم در واقع شکست ما را با واقعیت و حقیقت زندگی خودمان مواجه می‌سازد. اهمیت شکست خیلی بالا است طوری که افراد موفق می‌گویند:«شکست نه مقدمه پیروزی بلکه لازمه موفقیت است» حاصل شکست نوعی تجربه است تجربه‌ای که به ما می‌آموزد که چگونه دوباره باید برخیزیم و راه مناسب را انتخاب کنیم و تصمیمات مهمی را اتخاذ کنیم. 
شکست پایان تلخ یک راه اشتباه است خیلی ما را اندوهگین می‌کند چرا که به این نتیجه می‌رسیم تمام تصمیمات گرفتیم و تلاش‌هایی که کرده‌ایم بی‌فایده بوده است خیلی از انسان‌ها در این مواقع قید موفقیت و وضعیت مطلوب خود را می‌زنند و به منطقه ایمن خود برمی‌گردند. اما انسان‌هایی که اعتماد به نفس بالایی دارند از شکست های خود درس عبرت می‌گیرند و ‌میدانند که تلاش‌هایشان بی فایده نبوده است بلکه این تلاش‌ها خود جزئی از مسیر موفقیت است و شکست هم مرحله‌ای از مراحل رسیدن به موفقیت و وضعیت مطلوب است. 
ثبت و تحمل در اشتباهاتی که کرده‌اند انها را دوباره به حرکت باز می‌دارد و دوباره این افراد به راه خود ادامه می‌دهند. قطعاً شکست زیان‌های زیادی چون آسیب روحی و روانی، مالی، و شاید جسمی را به بار می آورد. اما محرکه این افراد که دوباره به مسیر خود ادامه می‌دهند چیست؟ 
پاسخ خیلی ساده و سر راست است آن هم چیزی نیست جز «انگیزه». نه از آن انگیزه‌های کوتاه مدتی که زود از دست می‌رود بلکه از آن انگیزه‌هایی که در نظام باورهای این افراد نهفته است این افراد شکست را مرحله‌ای از مسیر موفقیت خود می‌دانند. نگرش آنان با افراد دیگر کاملاً متفاوت است. ایجاد این نگرش‌ها و دیدگاه‌های مختلف به تفکر و تامل در ظرفیت‌های خود انسان است که امروزه تحت عنوان "خودشناسی" مطالعه می‌شود. 
این افراد یاد گرفتند که شکست پایان هیچ چیز نیست و پایان هر چیز خوب است اگر پایان مسیری خوب نبود آن پایانش نیست بلکه مرحله‌ای از مراحل مسیر موفقیت است. آنها با نگرش و انگیزه درست که ریشه در کودکی و تامل بسیار و طولانی دارد و به راحتی به دست نمی‌آید از شکست‌های خود تجربه می‌گیرند و اشتباهات خود را یادداشت کرده تا آنها را دوباره تکرار نکنند. 
دو چیز مانع پیشرفت فردی انسان می‌شود؛ اول: ترس از شکست و دوم: قناعت. در برخی از کتب ترس از شکست با عنوان ترس از ریسک نوشته می‌شود که آن هم نیز درست است. اما در این مقاله من با مانع اول(ترس از شکست) کار دارم. که تا کنون مطالب آموزنده و ارزنده در این مورد ارائه داده ام. بهتر است که بگویم مانع اول و دوم هردو مکمل یکدیگراند. قناعت همان چسبیدن در وضعیت فعلی یا خانه امن است. مطالب مهم تر دراین موضوع را در وبلاگ دیگر تحت این عنوان مینویسم.
 
1404/2/18